+420 326 334 827
prodejna@flash-team.cz
Jaké vybrat pneu na moto
Jedna z nejčastějích otázek a věčně probíraných témat.
“Jaký koupit gumy a jaký jsou nejlepí…? …kolik vydrí? …na kolik je mám foukat…?”
Pár odpovědí a naich zkueností si společně projdeme v tomto článku
Dané informace k výběru pneu výrobcem vaeho motocyklu
Při nákupu pneumatik dodrujte dvě věci!
První je rozměry pneumatik a tou druhou na jaký účel, typ jízdy a motocyklu je potřebujete.
Údaje o rozměru pneu najdete ve velkém technickém průkazu vaeho motocyklu, kde jsou přesné rozměry a dalí hodnoty schválené pro provoz, nebo na bočnici pneumatiky na motocyklu. Pozor ale na monou záměnu rozměru ji z minulosti a správný rozměr pro jistotu překontrolujte podle technického průkazu. Vdy pouívejte rozměry povolené a homologované výrobcem.
Jaký typ pneumatiky dále vybrat?
Pokud znáte správný rozměr pneu a víte zaměření, vybíráte dále z nejčastějího vyuívání vaeho motocyklu.
Výběru pneumatiky věnujte čas, abyste si kadou cestu uili co nejlépe.
"Jaký gumy koupit?"
Zde je výběr na kadém z vás a záleí na tom, na co chcete motorku pouívat.
Na lítání nejen kolem domu po polňačkách a občas i nějaký terén jsou vhodné offroadové pneu, které to umí i na silnici. Pokud máte doma ostrý enduro, pak jedině pořádný palky.
Lákají vás dálky? Pro těké cestovní motocykly doporučujeme cestovní pneumatiku s tuí konstrukcí, které bývají často označeny jako GT.
Jezdíte ostře a chcete, aby motorka dobře zatáčela? Tak jí dopřejte sportovní obutí. V případě, e vás nezajímá nic jiného ne závodní okruh neetřete a pořiďte si závodní slicky. Je potřeba si uvědomit, na co svou motorku budete doopravdy pouívat, a podle toho se rozhodnout.
"Mám novou sadu, mám je zajídět?"
Při výměně nové sady se nemusíte zbytečně bát a pneumatiky nijak čistit, ani otírat, nebo brousit, co se dost často doslýcháme kolem. Novým pneu dejte několik pár kilometrů (cca 10) na prohřátí, v klidu, bez agresivní jízdy a během chvilky jsou vae nové pneumatiky připraveny pro bezpečnou jízdu.
Tlak v pneu "Na kolik mám foukat?"
Předepsaný tlak pneumatik pro vá motocykl větinou najdete přímo na něm a to buď na títku na kyvné vidlici, na krku řízení nebo pod sedlem. Nemá cenu s těmito čísly jakkoliv experimentovat a dodrovat je. Kontrolovat tlak pneumatik byste měli před kadou jízdou, nebo častěji ne před začátkem sezóny 😀. Pro přesné měření kontrolujte tlak na studených pneumatikách, nejlépe před jízdou, nebo nejblií čerpací stanici. Pro správné zahřátí a funkci vaich pneumatik je plňte pouze vzduchem! Ne plynem 😉
"Koupím závodní, ty líp drí"
Buďme realisté a uvědomme si, kde se s motocyklem nacházíme a kde jezdíme. I kdy je pravda, e závodní pneumatiky opravdu lépe drí, ale jen za určitých podmínek. Její teplotní rozsah je oproti běné silniční pneumatice velmi omezený. Funguje správně v rozmezí cca 80–100 °C, kdeto běná pneumatika funguje dobře u od nějakých 30 °C do cca 70 °C. Velmi záleí na okolní teplotě, tlaku v pneumatice, povrchu asfaltu, nastavení podvozku a jezdeckém stylu. Pouívat závodní gumy na běnou jízdu na silnici je nesmysl. V běném provozu nikdy nedocílíme správných teplot pro jejich pouití.
Také jsme se setkali s kaskadéry, kteří kupují jeté závodní slicky a nechávají do nich dělat prořezávačkou vzorek. To je vyloeně hazard se zdravím vaím i ostatních lidí na silnici. To nikdy nedělejte!
"Kolik na nich najedu?"
Kadý máme jiný motocykl a kadý jezdíme úplně jinak, take tahle otázka je také bez jednoznačné odpovědi. Na velkém cestovním enduru při normální jízdě nám vydrí pneu v dobré kondici okolo esti tisíc kilometrů. I kdy mají jetě vzorek na pohled v pořádku, u se na nich tak dobře nesvezete. Na sportovních silnějích motocyklech při svinějí jízdě po silnici nevydrí pneumatiky větinou víc ne tři a čtyři tisíce kilometrů. Při hobby jedění na enduru kolem chalupy s měkkým povrchem nám vydrí drapák klidně i celé léto, kdeto při hard enduru někde v lomu třeba ani hodinu a jsme bez palků 😀
Ano, motorka není levný koníček, ale ve záleí na stylu jízdy, na typu motocyklu a na tom, jakou péči naim pneumatikám dáme.
Velké téma "Stáří pneumatik?"
Stárnutí pneumatik, včetně motocyklových, je velmi pozvolnou změnou chemických a fyzikálních vlastností a zachová si svůj vyváený profil a vlastnosti po dlouhou dobu, a po několik let.
Větina výrobců garantuje stejné vlastnosti směsi pneumatik do pěti let stáří při správném uskladnění. Pokud ale máte na svém motocyklu starí sadu, je lepí ji vyměnit za novou i kdy si říkáte, e je vzorek jetě dostatečný. Datum výroby pneumatiky ja vyznačeno na jejím boku, kde jsou za písmeny DOT v krouku čtyři číslice, přičem první dvojice představuje týden výroby a druhá rok výroby (např. pneumatika s označením „DOT 1721“ byla vyrobena 17. týden roku 2021). Při nákupu raději vybírejte větí obchody, u kterých je předpoklad, e pneumatiky točí a neprodají vám nějaké staré nebo patně uskladněné.
"Jetě mám dobrý vzorek, tak nebudu zatím kupovat nové"
Hloubka dezénu a stav pneumatiky nemají společného nic. Vzorek má za úkol odvádět vodu v případě detě a není to v ádném případě indikátor toho, jak moc je guma opotřebovaná. Pokud dojídíte pneumatiky a na hranu minimální hloubky vzorku 1,6 mm, je to velká chybu. Na pneumatice je důleité, aby byla stále kulatá. Jakmile se začne na zadní pneu tvořit ploka uprostřed, nebo začne mít přední plá tvar písmene A, okamitě je vyměňte. A to i přesto, e je na nich jetě dobrý vzorek!
"Hele, tohle na to moje jedění stačí"
Fatální omyl a velká chyba. Nestačí!
Pneumatika nás drí na vozovce a nemá smysl uetřit pár korun za cenu naeho bezpečí a zdraví, v případě lepím pouze rozbitého motocyklu. Na pneumatikách se neetří!
ROZHODUJTE SE PŘI VÝBĚRU NOVÝCH PNEUMATIK PROTO PEČLIVĚ A NEPODCEŇUJTE KVALITU NEJEN PRÉMIOVÝCH ZNAČEK NA ÚKOR ZDRAVÍ A BEZPEČÍ NEJEN VÁS, ALE I OSTATNÍCH V PROVOZU!
Doplňující obsah
Nae nabídka
© 2024, Flash team s.r.o. – vechna práva vyhrazena
Obchodní podmínky | Ochrana osobních údajů (GDPR) | Prohláení o přístupnosti | Mapa stránek
Webové stránky vytvořila eBRÁNA | E-shop vytvořen na B2C Brána | XHTML 1.0