+420 326 334 827
prodejna@flash-team.cz
Jak správně pečovat o baterii motocyklu
Větině z nás se ji bohuel někdy stalo, e po zimě (případně i při delí přestávce během sezóny) přili k motocyklu a zjistili, e je nae baterie "mrtvá" a motocykl nelze nastartovat :-(
Údrba akumulátoru během zimního období je známá věc a neměla by končit s posledními mrazy.
Určitě to také znáte, kdy se chystáte na výlet, ve máte zabaleno a připraveno a po naskočení na motocykl zjistíte, e ani "nekrtne". Tuto situaci si nikdo z nás nepřeje zaít. Je třeba si včas uvědomit, e nároky na baterii v moderním motocyklu plného elektroniky jsou vysoké a záleí i na nás, jak dlouhou nám bude slouit.
Srdce motocyklu
Při výrobě baterie do motocyklu je kladen velký důraz na minimální velikost a váhu akumulátoru, proto není vdy moné, aby baterie, která není ve stoprocentním stavu, pojmula dostatečnou kapacitu potřebné energie pro start motocyklu. Krátké projíďky nám v dobití (i kdy zdánlivě malé baterie) nepomůou, ba naopak - dokáou malou baterku negativně poznamenat.
V tomto článku si zopakujeme, jak správně pečovat o baterii, aby nám co nejdéle vydrela a nemuseli jsme jí kadý rok měnit za novou. V první řadě je třeba nepodceňovat a dodrovat obecné zásady péče o baterii:
-
Nikdy nenechávejte baterii v motocyklu přes zimu i kdy si myslíte, e máte motocykl v prostředí, kde teplota neklesá pod bod mrazu. Raději ji odpojte.
-
Pokud motocykl nepouíváte déle jak měsíc, baterii uskladněte nejlépe v suché místnosti při teplotě 5 - 15 °C
-
Baterii uchovávejte v řádně nabitém stavu. Jestlie během skladování klesne klidové napětí vaeho akumulátoru na 12,2 V, je třeba ho dobít.
-
Na povrch baterií nepokládejte adné vodivé ani nevodivé předměty.
-
Nikdy nenabíjejte bezúdrbové baterie autonabíječkou. Je nutné pouívat pulsní nabíječky k tomu určené. Pokud napětí u těchto baterií klesne pod 8 V, jsou nenávratně zničeny.
Udrujte energii vaí baterie po celou zimu
Jak jsme si ji řekli, akumulátor vaeho motocyklu by přes zimu rozhodně neměl zůstávat v teplotách pod nulou. Proto je ideální baterii vymontovat a uloit do suchého prostředí se stálou teplotou kolem 5 - 15 °C.
Nezapomeňte také, e čím je teplota skladování vyí, tím rychleji probíhají chemické reakce uvnitř baterie a je rychlejí samovybíjení (skvělým místem pro zimní spánek je sklep).
Jestlie baterii nelze snadno vyndat úplně, je dobré alespoň odpojit jeden kabel od baterie. Tímto postupem se zabrání vybití baterie, například u motocyklů s čipy, alarmy, nebo jiného skrytého odběru energie.
Tím vak nae péče o baterku rozhodně nekončí. Aby nám dobře a dlouhodobě slouila, měli bysme ji pravidelně připojit na nabíječku.
Po vyndání vizuálně zkontrolujte, zda není baterie pokozená. V případě, e je údrbová, s tekutým elektrolytem, je třeba zkontrolovat hladinu elektrolytu a případně doplnit destilovanou vodou. U gelových baterií postačuje vizuální kontrola a k dobíjení je třeba pouívat inteligentní nabíječky, které průběně sleduje stav baterie a v případě potřeby ji dobije.
Na udrovací nabíječce můe být baterie připojena více dnů, ale ani zde není správná mylenka e
“Baterii přes zimu nechám na udrovací nabíječce, a mám klid…”
Větina nabíječek má udrovací napětí nastavené na 13,5 V a ponechání baterie na této nabíječce po dobu několika hodin není problém, pokud ale zůstane v tomto stavu několik dní a týdnů, dochází ke korozi kladné mříky, a tím se akumulátor pokozuje a zkracuje se jeho ivotnost. Důleité je zmínit i fakt, e permanentní zapojení elektrického zařízení (nabíječky) "někde v garái" bez naí pravidelné kontroly, je do určité míry bezpečnostním rizikem. Proto raději nabíječku po proběhnutí nabíjecího cyklu vdy odpojde a nenechávejte ji napojenou, přestoe to výrobci nabíječek doporučují.
Pokud vlastníte pouze klasickou nabíječku baterií, pak byste měli kontrolovat napětí akumulátoru, jednou měsíčně ho dobít a následně odpojit.
Jakmile nabíjení jakéhokoliv akumulátoru ukončíme a nabíječku odpojíme, dojde okamitě k poklesu napětí, protoe baterie po nějakou dobu jetě dokončují chemické procesy. Akumulátor by měl být tedy před namontování do motocyklu ponechán jetě nějakou dobu v klidu.
Pro klidnou jízdu a ivotnost baterie nezapomínejte ani v průběhu roku na udrování čistoty, kontrolu hladiny elektrolytu a dotaení svorek od kabelů.
V naem servisu nabízíme slubu zjitění "orientačního" stavu vaí baterie. Baterii jednodue napojíme na měřící přístroj, který pak vytiskne protokol, kde je moné se dočíst informace o naměřeném napětí, vnitřním odporu a startovací kapacitě za studena - CCA (Cold Cranking Amps), tedy informativním stavu vaí baterie.
"PŘI VÝBĚRU A DOTAZECH NEVÁHEJTE A PORAĎTE SE S PERSONÁLEM PRODEJNY ZDA JSOU VÁMI VYBRANÉ SLUBY A PRODUKTY PRÁVĚ PRO VÁS TO PRAVÉ"
- Typy katalogů
- Obrázkový výpis
- Řádkový výpis
- Tabulkový výpis
Doplňující obsah
Nae nabídka
© 2024, Flash team s.r.o. – vechna práva vyhrazena
Obchodní podmínky | Ochrana osobních údajů (GDPR) | Prohláení o přístupnosti | Mapa stránek
Webové stránky vytvořila eBRÁNA | E-shop vytvořen na B2C Brána | XHTML 1.0